"מתנות לפוליטיקאים זה דבר מורכב": הסרט עם ריצ'רד גיר שחזה את תיק 1000

"מתנות לפוליטיקאים זה דבר מורכב בישראל. תבין, יש שם מצד אחד מנטליות מזרח תיכונית של מתן בקשיש ועיגול פינות, ומצד שני מערכת משפטית שנוסדה ומופעלת בידי ייקים קפוצי ת** מגרמניה".

את הטקסט הזה לא השמיע אלדד יניב וגם לא סניגור או תובע מתיק אלף, הוא גם לא נאמר על ידי פרשן למגישה באולפן. הוא נאמר לשחקן האגדי ריצ'רד גיר בסצינת מפתח בסרט החדש והנהדר, "נורמן", של הבמאי הישראלי יוסף סידר, שיעלה לאקרנים בחודש הבא. השם האמיתי של הסרט צריך להיות "המאכער", ואצל צרכני החדשות בישראל הוא ייחווה כמו הגירסא העלילתית של פרשות נתניהו האחרונות.

גיר משחק בסרט את בן דמותו של משה טלנסקי, איש עסקים לוזר שיום אחד פוגש ברחוב את סגן שר התעשייה הישראלי, ליאור אשכנזי. בהתקף נדיבות של רגע הוא קונה לו נעליים יוקרתיות. שלוש שנים אחר כך, כשסגן השר הופך לראש הממשלה, המאכער נורמן הופך פתאום לרגע ליהודי הכי חשוב באמריקה, עד שהשניים מסתבכים בפרשה פלילית של מתנות.

זה לא סרט פוליטי, למרות שהוא עוסק בראש ממשלה נהנתן שחותר להסכם שלום דרמטי במקביל לחקירות פליליות; הוא גם לא נוקט עמדה מוסרית בשאלה אם חקירת פוליטיקאים בכירים על זוטי דברים היא רדיפה דווקנית או ניקוי אורוות הכרחי. זה סרט על נפש האדם, במקרה הזה נפש יזם  כושל מניו יורק, ועל איך הוא הופך לגשר בין תאוות החיים הטובים של הבכירים הישראליים לתאוות ההתחככות בשלטון של עשירי יהדות אמריקה, ואיך בסוף, כדרכם של גשרים, גם עליו דורכים.

את סידר, המצליח בבמאי ישראל, ואת רעייתו ורד קלנר אני מכיר כבר קרוב לשני עשורים; לסרט הראשון שלו באורך מלא, "ההסדר", אפילו התבקשתי ותרמתי כמה כיפות משומשות מתוצרת יו"ש כי סידר התעקש בכל מחיר על אותנטיות. מי שלא ראה את אסי דיין המנוח בתפקיד ראש הישיבה לא ראה רב מימיו. ובכל זאת, גם אם סידר לא התכוון לאמירה פוליטית, זה איכשהו תמיד מצליח לו.

ההסדר" בישר את עליית הציונות הדתית כגורם בעל השפעה בצבא ובחברה; "מדורת השבט" הוא לא רק סיפור על משפחה שאיבדה את אביה אלא הסבר מנומק היטב איך הוליד הניכור וההשתקה את תנועת ש"ס. "נורמן" הדו-לשוני מסביר באופן מבריק את סוד הקשר בין אנשי עסקים מאמריקה ופוליטיקאים מישראל, ולמה שני השותפים לטנגו הזה נועדו להסתבך זה ברגלי זה ולהתרסק אל הרצפה.

כשהסרט עוד היה בשלבי הריון ראשונים, סידר היה מעוניין בשירותיו של מפיק בקנה מידה גדול. הוא פנה לאחד כזה, עם שורת שוברי קופות בעברו, שהפגין פעם חביבות כלפיו. אבל המפיק לא טרח לענות למיילים. שמו, אגב, היה ארנון מילצ'ן. הוא בטח קצת מצטער עכשיו שענה לבקשות של הזוג נתניהו ולא להודעות הדואל של סידר. במקום להיות המפיק של "נורמן", הוא משחק עכשיו תפקיד משנה כפוי בדרמה משפטית גדולה שסופה טרם נכתב.

(פורסם ב"מקור ראשון")

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי