בדד יילך: מה מלמדת תמונת המשקפת על התנהלות ראש הממשלה

ערב אחד לפני תשע שנים ישב בנימין נתניהו מול הטלויזיה, וראה את עמיר פרץ מבצע וידוא הריגה בקריירה הפוליטית של עצמו. תמונותיו עם משקפת סגורה היו ויראליות עוד לפני שהעולם התוודע למושג הזה; הן כיכבו במערכונים הנחשבים ביותר באמריקה. יושב ראש האופוזיציה דאז התרשם עמוקות מההשפעה של פריים בודד. שנים אחר כך הוא הביא זאת כדוגמא לצורך בהתנהלות נטולת טעויות. "זה תפקיד של יועצים", שינן, "תמיד להגיש רק משקפות בלי כיסוי".

תמונתו של נתניהו השבוע, עם משקפת סגורה, מלמדת עד כמה נתניהו לבד. אורח אמריקני שהגיע בשבוע שעבר לביקור במשרד ראש הממשלה נדהם לראות עד כמה הקומה שבה שוכן נתניהו נטושה. הוא התרשם שנתניהו נותר די לבד. המטה שלו, שגם בימים עברו סבל מפערי איכות לעומת לשכות אולמרט ושרון, הולך ומתרוקן מדמויות בעלות סמכות. דמויות כגיל שפר ואייל חיימובסקי שידעו לנהל את המארג המורכב, עתיר הפרטים של לשכת רה"מ, נטשו זה כבר. ארי הרו כנ"ל. אביחי מנדלבליט מצוי ראשו ורובו במרוץ על תפקיד היועמ"ש. עזרא סיידוף מושעה בשל חקירת מעונות רה"מ ובהיעדרו מסיבות העיתונאים הנדירות נראות מרושלות, שלוכיות, אפילו בסטנדרטים ישראלים.

העניין הוא שזה לא קורה רק מאונס, אלא במידה רבה מבחירה. נצחונו של נתניהו בבחירות הושג עם מטה זעיר, שכלל חמישה-שישה אנשים, את אשתו שרה ובנו יאיר ואפילו לא פוליטיקאי אחד. מאז הוא השתכנע סופית שהוא לא צריך איש לידו. זו אחת הסיבות שבגללה לא הפקיד את תיק החוץ בידי איש, שנטל לעצמו את תיק התקשורת, שהיה ממנה את עצמו לשגריר באו"ם לו יכל. הלשכה המצומצמת תואמת גם את התיעוב שהוא רוחש להדלפות. אכן, בניגוד לעבר דבר כמעט לא דולף מלשכת ראש הממשלה. השאלה אם בהרכב מצומצם משהו גם קורה שם.

ואם כבר משקפות, יש סיבות טובות מדוע התמונה של נתניהו לא הסבה לו את הנזק ההרסני שנגרם לפרץ. ראשית, בזכות הפוסט הגאוני, אולי היעיל ביותר אי פעם שפרסם פוליטיקאי, זה שהציג את תמונת נתניהו הצעיר מסיירת מטכ"ל, בתוספת הקנטה אפקטיבית לידיעות אחרונות, כזו שהפכה אותו שוב מפוליטיקאי שנתפס בקלקלתו לאנדרדוג מעורר סימפטיה.

ושנית, כיוון שתמונות נחרתות בתודעה רק כשהן מתלבשות על דימוי שלילי קיים; שרון, אשכנזי ורבים אחרים כבר תועדו עם משקפת סגורה, אבל איש לא זוכר זאת כי נתפסו כמי שמבינים בביטחון. לכן גם נתניהו לא היה נפגע משמעותית, בדיוק כשם שפרץ משדרות לא היה ניזוק דרמטית לו נתפס מעשן סיגר עבה.

 

(פורסם במקור ראשון)

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי