העם יגמגם את דברו

אוהו,אילו תקוות תלו במערכת הבחירות הזו,שמקרטעת אל קיצה הבלתי-נמנע בעוד ארבעה ימים.הליכוד הבטיח משאל-עם על תקיפת איראן,העבודה משאל-עם על המחאה החברתית,ש"ס ולפיד משאל-עם על גיוס חרדים.מי צדק? חמישה-עשר שבועות של קמפיין סיפקו מענה חד-משמעי:אף תשובה אינה נכונה. בחירות2013התנהלו על שום דבר, סדר היום שלהן היה כלום, אוויר מוקצף ארוז בצלופן,עם אפס ערך תזונתי.

אין פלא,לפיכך,שהבחירות נכנסו לתרדמת סופנית עם סיום מסע השופינג המטורף המוכר יותר בתוארו "גיבוש הרשימות לכנסת". הכול היה אישי. ברגע ששקע ענן האבק מדהרת הפילים המטורפת של פרץ, מצנע ,שטרן, דיכטר, אולמרט, כחלון, דרעי, לבני, שי, אבסדזה, חסון, שטרית, לינדנשטראוס, ימיני ורבים אחרים, התברר שהענן הזה הסתיר מדבר צייה יבש, נטול רעיונות חדשניים, ויכוחים אידיאולוגיים וחילוקי דעות של ממש.כמה יבש? אם אחרי בלותו של שאול מופז הוא הופך פתאום טרנדי, אז ממש ממש יבש.

ובאווירה זו,3,600,000 איש פחות או יותר יילכו ביום שלישי הקרוב אל הקלפיות ויטילו,לרוב בחוסר חשק, את הפתק. גם הסקרים נרדמו בשבועות האחרונים. לכאורה,אין כמעט שינויים,אבל סיסמוגרף רגיש עשוי להבחין בהם בסימנים של רעידת אדמה פוליטית שתפקוד את ישראל בשעה עשר ודקה,כשמינה צמח תאמר את דברה.

כפי שזה נראה,הרעידה הזו תזעזע קשות את שתי המפלגות הגדולות.בשישים השעות האחרונות התפרסמו 10סקרים: (לפי הסדר:ערוץ 1, ערוץ 2, וואלה,ערוץ 10, מעריב,ישראל היום, קול ישראל, גלובס, משעל חם, ידיעות אחרונות). בכל אלה שהתפרסמו עד סגירת הגיליון, בלי יוצא מן הכלל,העבודה יורדת במנדט-שניים.בכולם, בלי יוצא מן הכלל, הליכוד מאבד מכוחו או דורך במקום. ההיסטוריה מלמדת שימי הבחירות האחרונים מחריפים מגמות הצבעה. לפי הכלל הזה,צפו להתרסקות כואבת של העבודה לאזור 15-16מנדטים,ולליכוד-ביתנו מצומק למדי. פתרון חידת זהותו של ראש הממשלה כבר לפני חודשים ארוכים עשה שמות בנתניהו ויחימוביץ' כאחד.

הוא עשוי לשלול מהעבודה את התואר "מפלגה גדולה", אפילו את תואר המפלגה השנייה. בכל הסקרים למעט אחד, בנט שומר על כוחו או אפילו מתחזק. אם יש התלהבות במערכת הבחירות הזו, היא נמצאת אצלו ואצל לפיד. ארגון טוב שלהם והערכת-חסר של כוח הצעירים במשאלים הטלפוניים עשויה להביא את שני הבחורים החדשים בשכונה להיצמד קרוב-קרוב ליחימוביץ', אולי לעבור אותה ביום משוגע. הפתעת הבחירות יכולה להגיע מהכיוון הזה.

כך גם מרצ. בכל סקרי החודש האחרון,זהבה גלאון מתחזקת. הסקרים נוטים בדרך כלל להעניק למרצ כוח מוגזם. "יש אלו-הים",קרא פעם יוסי שריד בליל בחירות אחד, רק כדי לגלות למחרת שאם יש כזה,הוא כנראה ליכודניק. אבל מה ששונה הפעם הוא המגמה. אם היא תימשך, הנה לכם הפתעת בחירות נוספת: זהבה גלאון עוד עשויה לעבור את לבני. זה תלוי בתוצאות של "התנועה", שהיא אולי התעלומה הגדולה של מערכת הבחירות: מחצית מהסקרים מעלים אותה,מחצית מורידים,אחד מותיר אותה ללא שינוי. הפערים דרמטיים: בין חמישה מושבים לתשעה. למען האמת,זה לא ממש משנה. המיזם קצר-הימים של לבני ממילא נכשל כישלון חרוץ: התקוות להחליף את נתניהו מסתיימים בקרב על שיירי קולות השמאל, בדרך לתואר המפלגה השישית או השביעית בגודלה.

הלאה:בכל הסקרים כולם,שתי מפלגות קטנות עוברות את אחוז החסימה,לרוב קדימה ו"עצמה לישראל"אבל לפרקים גם "עם שלם"של אמסלם. "עצמה לישראל" היא חידה.הסקרים נוטים דרך קבע לרומם את מפלגות הקצה הימני רק כדי להפיל אותם במוצאי הבחירות.הטראומה הימנית הוותיקה מאבדן קולות נוטה להפחיד בוחרים,אבל יתכן שהפעם זה יהיה שונה.קדימה נמצאת במגמת עלייה ברורה, אם משהו יכול להיות ברור במספרים כל כך קטנים. במקרה שהמגמה הזו תימשך,מופז יכול להכניס לכנסת ארבעה וחמישה מנדטים.הנה לכם עוד הזיה פרועה בדרך להתממשות:במטה קדימה פותחים שמפניות כדי לחגוג את ההתרסקות מ-28 ל-4.

המפלגות הקטנות האחרות,קרקס מטורלל שעירב דולרים בגרביים ("ארץ חדשה"), גז מדמיע ("כוח להשפיע" של אמנון יצחק) וערוץ טלוויזיה רוסי שלם שרץ לכנסת ("הישראלים") יסיימו לפי ההיסטוריה עם בערך מאה אלף קולות בפח ואפס מנדטים בכנסת. מאז ש"ס ב-1984,אין אח ורע לתופעה של מפלגה שעברה את אחוז החסימה בלי התרעה מוקדמת בסקרים. זו תהיה הפתעה מרעישה אם הפעם זה יסתיים אחרת.

ש"ס,כהרגלה, היא תעלומה גדולה:הסקרים התייאשו מניסיונות חיזוי של התנועה.המפלגה של מרן היא אניגמה מתודולוגית, פרל הארבור סטטיסטי. כל מספר בין 9ל-13זוכה, או בוכה.

גם בלי שכל ההערכות לעיל יתממשו,ברור שהסיפור של מערכת הבחירות הזו הוא המשך התפרקותה של הפוליטיקה הישראלית לגורמים.כדי להבין את עומקה,נסו להיזכר בשני לילות הבחירות האחרונים,הפוסט-מודרניסטיים: בכל המטות התקבלו התוצאות בעגמת נפש, בלי חגיגות.ככה זה כשאין מספיק מנדטים לספק את תאוותן של כל כך הרבה מפלגות.ליל שלישי עשוי להיות עגום לא פחות,אולי אף יותר. בהיעדר שני המ"מים, מהות ומתח, הבוחר הישראלי מרשה לעצמו להתפנק,וכך בכנסת הבאה יהיו לפחות 13סיעות.תהיה מפלגה אחת גדולה שכלל איננה מפלגה אחת, 4-5 סיעות בינוניות ואינספור שברירי רשימות. העם מתבקש בשבוע הבא להגיד את דברו,אבל כרגע נראה שהוא יגמגם.

כותרת: המחשבון של נתניהו

עם דף ועט, מול הטלוויזיה בקריה,ינסה ראש הממשלה היוצא והנכנס לעשות בשלישי בלילה סדר בשטף הנתונים.הנה המספרים שלו, ולכולנו מומלץ לעקוב אחריהם. מתמטיקה של קואליציות:

האם יש אפשרות לממשלת שמאל-חרדים?במקרה שמפלגות השמאל,המרכז,ש"ס ויהדות התורה מקבלות יחד פחות מ-61,החשש הזה יוסר סופית. אם לא, סימכו כבר על דרעי וליצמן שיגבו על תמיכה בנתניהו מחיר מלא.

האם צפויה דרמה בבית הנשיא?לבני ומרצ הודיעו שימליצו לפרס על המועמד המוביל בגוש. זה אומר שאם גם הערבים תומכים ביחימוביץ', נתניהו יהיה זקוק מאוד להמלצת בנט. האחרון אמנם הבטיח לתמוך בנתניהו,אבל ברגע האמת צפוי לדרוש בתמורה התחייבות של נתניהו להושיב אותו בממשלתו עם יבול תיקים נדיב.

האם יש בלוק חוסם ציוני? אם הליכוד, הבית היהודי, יש עתיד ואולי גם קדימה ועם שלם מגיעים יחד ל-61, תיפתח בפני נתניהו האפשרות לבסס עליהם ממשלה צרה,שתתמוך בשוויון בנטל ובקיצוצים,ואחר כך להביא את ש"ס פנימה במחיר זול.

האם יש בלוק חוסם בנט-לפיד? שני היו"רים חוששים שמפלגותיהם יישארו בחוץ.אם יזכו בקרוב ל-30מנדטים יחד, הם יכולים לאחד כוחות ולהגיש לנתניהו מסמך דרישות משותף, בידיעה שבלעדיהם אין קואליציה.ב-2003 הציר של לפיד-האב ואפי איתם זרק מהממשלה את החרדים.האם כך יהיה גם הפעם?

הנבואה ניתנה

"כשאבא שלי התמודד רשמתי לו על פתק: 15 מנדטים,וצדקתי. והפעם אני מודיע:בפתק שרשמתי  ל'יש עתיד' כתוב המספר:22 מנדטים" (יאיר לפיד,ערב ראש השנה).

"ביחד,נתניהו וליברמן הרבה יותר חזקים.הם יקבלו לפחות את 42המנדטים שיש להם עכשיו. האנשים שתמכו בליכוד ובישראל ביתנו בעבר יישארו. אני צופה גם שיהיו 3-5 מנדטים נוספים שיבואו לאיחוד הזה" (ארתור פינקלשטיין,אדריכל האיחוד הליכוד-ביתנו,עם חתימת ההסכם).

"הליכוד יפסיד את הבחירות" (משה כחלון,בשיחות סגורות,עם פרישתו).

"18יהיו הישג יפה" (יועץ הסקרים של העבודה,סטנלי גרינברג,ברגע נדיר של כנות,החודש שעבר).

"בשבוע הבא זה קורה,תתכונן" (סמס של קאמבק מאולמרט לשני ח"כים בקדימה, נובמבר).

"אין לי עניין לפצל את הגוש לעוד רסיסים של מפלגות,כי אחרת מה הועילו חכמים בתקנתם?”(ציפי לבני,שבועיים לפני הקמת מפלגתה).

"אני מביאה קולות מחוץ לגוש" (לבני,במסיבת העיתונאים של הקמת "התנועה").

"אביא קולות של ליכודניקים כמו שהבאתי בעבר" (פרץ,שבוע אחר כך,במסיבת עיתונאים עם לבני).

"הצביעו בנט לראשות הבית היהודי.יחד איתכם, בעזרת השם, נגיע לעשרה מנדטים" (ח"כ אורי אורבך,סרטון תעמולה,ספטמבר האחרון,מוכיח שלעתים נדירות המציאות דווקא עולה על כל חלום).

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי