יילכו שניים יחדיו?

ואולי בכל זאת, בערב האחרון לפני הגשת הרשימות, ייפלו דרעי וישי זה על צוואר רעהו? אולי יגידו שהחליטו לשים מאחוריהם את המריבות, לנגב את הדם הרע, לפרמט את הקלטות הגנוזות שכל אחד מחזיק על רעהו, ולצעוד אל השקיעה?

הראש, או יותר נכון הלב, אומרים שלא: השנאה בין דרעי לישי הפכה השבוע רשמית ליוקדת ביותר שהייתה אי פעם בין שני פוליטיקאים בישראל. לידם רבין ופרס זה סיפור אהבה, נתניהו ושרון – רומן מלבלב. דרעי צפה בבית איך מקברו בסנהדריה הרב עובדיה יוסף פוגע אנושות בקריירה הפוליטית שלו. ישי, שגר ברחוב הסמוך, בוודאי שמע ממאהל 'שאגת אריה' את הקריאות הקצובות "הוא בוגד במרן". ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שבה משמר הכנסת מצמיד מאבטח לפוליטיקאי בגלל איומים מתנועתו שלו עד לפני שבועיים.

לפי הסקר, ש"ס על שני פלגיה – ש"ס איחוד של דרעי וש"ס מאוחד של ישי – כמעט שומרת על כוחה משכבר, ומשיגה עשרה מנדטים. האם סביר שפטירת הרב עובדיה גרעה מהתנועה שייסד מנדט אחד בלבד?

אפשרות אחת היא שההוריקן בעקבות פרסום הקלטת – על תשומת הלב האדירה, הבלתי פרופורציונלית בעליל, שזכו לה שני שברי המפלגות האלה – גרם להתגייסות לדגל, כזו שתדעך עם גוויעת העניין הציבורי בטלנובלה הספרדית-חרדית; גם בשבוע הש"סי הזה, אגב, נמשך המאבק הצמוד בין הליכוד לעבודה, בנט ממשיך להתחזק, וליברמן ממשיך לצנוח לשבעה מנדטים. מלחמתו ביחידה 433 לא מניבה פירות, בלשון המעטה.

אפשרות שנייה שהסקר מצביע עליה היא שהתמיכה של ישי מגיעה ממקומות אחרים. 'העם איתנו' זוכה לקולותיהם של 15% בלבד ממצביעי ש"ס בבחירות האחרונות, משהו כמו מנדט וחצי. רוב התמיכה מגיעה כנראה מפליטי 'עוצמה לישראל', מאוכזבי הבית היהודי וחרד"לי תקומה.

אבל תהום אחוז החסימה מאיימת על דרעי וישי גם יחד. האם הם ייקחו את הסיכון האדיר שבאובדן מאה אלף קולות? ככל הידוע, יש מבוגר אחראי אחד בתנועה הזו, הרב שלמה עמאר. הוא לא ירצה לראות את היהדות הספרדית-חרדית רואה את הכנסת הבאה בערוצי הנייעס. הסקר גם מציע בונוס: איחוד עם יהדות התורה וריצה ברשימה חרדית אחת הופך אותה לשלישית בגודלה בכנסת, עם עשרים מנדטים, שני מנדטים יותר מריצה נפרדת. חבורה נכבדה כזו, גם אם אשכנזית בחצייה, תסייע למהול את הרעל שבין דרעי וישי. אולם של סיעה גדולה יצליח להכיל את האגו של שניהם, מה שלא יתאפשר כנראה בחדר צפוף של סיעה מצומקת.

למדנו השבוע כמה דברים שלא ידענו על הצמד-חמד הזה, שמלווה את חיינו כבר קרוב לשלושים שנה במצטבר. למדנו שישי נחוש ואגרסיבי בהרבה ממה שהעריכו בש"ס. איומיו הפומביים לשדר קלטות נוספות, והנכונות של אנשיו להדליף את הראשונה (אם אכן מדובר בהם), הופכות אותו לאיום אסטרטגי על ש"ס. למדנו גם שיש אפשרות שדרעי הוא לא רק פוליטיקאי, הוא גם בן-אדם. אם יממש את התפטרותו הוא יכה בהלם את אלה שרואים בו מחזיק תיק הציניות בפוליטיקה הישראלית. בינתיים, לפי האיומים וההיעלבויות, עושה רושם שיו"ר ש"ס נולד על גבול מרוקו-פולניה.

ישנה גם אפשרות נוספת: שדרעי באמת פורש כי הוא צופה עוד קלטות באופק. לפי ההיגיון בש"ס, אם אנשי ישי אכן עומדים מאחורי ההדלפה כפי שהאשימו שם, ואם הם ירו נשק כזה להשמדה המונית שמונים יום תמימים לפני הבחירות, מה הם שומרים שם לרגעי ההכרעה, בעוד חודש-חודשיים? עדיף לדרעי לפי ההיגיון הזה ללכת הביתה עכשיו.

גלי ההדף בציבור הספרדי יוצרים אווירה שלא תאפשר בהכרח פרסום קלטות בלי נזק לצד שייחשב כמדליף. דרעי וישי אולי לא יחתמו בסוף על הסכם שלום. אבל אם ההקלטה מהשבוע הייתה פצצת אטום – אולי כדאי להם לשקול אמנה למניעת הפצה של נשק גרעיני.

בדיעבד: ישי ודרעי נלחמו זה בזה עד הסוף המר של ישי, והחמוץ של דרעי

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי