ממע"מ 0 למע"מ 17: כרוניקה של חשדנות בין נתניהו לשרי האוצר שלו

הקריאה ב"ידיעות אחרונות" לא מזמנת לבנימין נתניהו בקרים מענגים במיוחד גם בימי שגרה. אפילו במונחיו שלו גליון שלשום היה מרתיח במיוחד. בכותרתו הראשית בישר העיתון של נוני מוזס על תכניתו של שר האוצר כחלון להיטיב עם העם, ולהפחית את המע"מ באחוז. נתניהו שמע על התכנית הזו בקווים כלליים, אבל לא היה לו מושג ירוק שהיא תתפרסם בעיתון. ולא סתם עיתון, אלא האויב המושבע שלו. ולא סתם כותרת, אלא "תכנית כחלון". לא "יוזמת הממשלה", אפילו לא "מהלך באוצר".
לכמה מהמקורבים לו, וגם ראשי מפלגות אחרות, זה הזכיר כותרת אחרת, עם שר אחר, על מע"מ אחר, באותו עיתון. לפני שנה וחצי התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" לראשונה תכניתו של שר האוצר הקודם לפיד להנהיג מע"מ אפס על דירות. התכנית הזו, כזכור, לא הבשילה מעולם, אבל הייתה התירוץ הרשמי לפירוק הממשלה. הסיבה האמיתית הייתה מאבקי מוזס-שלדון. ובקיצור: כשנתניהו רואה שיתוף פעולה בין שותף בכיר לבין יריבו מעל ראשו, גלגלי הפרנויות מתחילים להסתובב. לא רק שם. באופוזיציה תהו אם שר האוצר מתחיל ללקט הישגים כלכליים ותקשורתיים בדרך לבחירות מוקדמות. מפתחות הקואליציה נמצאים בעיקר בידיו.
רמזי הפירוק האלה לא היו נקלטים אלמלא השבוע המר שעבר על הקואליציה. מתווה הגז נקבר כנראה מול מימי ישראל לשנים רבות. השילוב של מציאת מאגר הגז המצרי, סירובו של דרעי לחתום וחופש ההצבעה בסיעתו של כחלון הביא כנראה לקיצה את יוזמת הדגל של נתניהו, זו שעליה שם את עיקר הונו הפוליטי בחודשים האחרונים. "אנחנו נעביר מתווה גז ואנחנו נעביר תקציב", הבטיח בתום כנס הקיץ. חודש עבר, וכבר ברור שמתווה לא יהיה. מה שמעורר את השאלה: האם גם התקציב בדרך? ואולי הביטחון של נתניהו שהממשלה תחזיק מעמד מופרך כמו בטחונו שהגז יזרום?
מילא ידיעות, גם מעריב: בשבוע שעבר פרסם בן כספית על שיתוף פעולה מתרקם בין כחלון, לפיד והרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. במקרה הזה לא ברור מי לקח זאת יותר קשה: נתניהו, או יואב גלנט, שגילה על האפשרות שייזרק על ידי כחלון מהחלון, ועוד בשביל אויב נפשו. האם זה מקרה שיומיים אחר כך, כאילו במקרה, הוא אמר פתאום לתקשורת שאין סיכוי שמחירי הדיור יירדו כפי שמבטיח יושב ראש מפלגתו? או שמדובר בפעולת תג מחיר?
שעתיים אחרי הכותרת בידיעות נועדו כחלון ונתניהו. סטנוגרמה מהישיבה אין, אבל קל לנחש מה אמר נתניהו לכחלון לאור הנאום שנשא שר האוצר בפני הכנסת מיד לאחר הפגישה: "אני רוצה להודות לרה"מ על הגיבוי, שיתוף הפעולה הסיוע בהזנקת המשק והזנקת הצמיחה. אמרו לי שרה"מ לא ייתן לך לעבוד, אבל אנו עובדים ביחד ומקדמים נושאים". את יוזמת הפחתת המע"מ הוא לא הזכיר במפורש.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי