נאום יעלון בכנס הרצליה מסמן שהוא בחר דרך פוליטית קשה מאוד למעבר

בבוקר פורים, 24 במרץ השנה, עלה על הקו באולפן א' של גלי צה"ל שר הביטחון משה יעלון. אחרי נדנודים רבים לדוברו עפר הראל הוא הסכים להעניק ראיון לתכנית "דקלסגל". השעה הייתה שמונה ורבע. המראיינים והמרואיין לא ידעו שבאותה השעה ממש בחברון ירה רב טוראי אלאור עזריה במחבל מנוטרל, והירייה הזו תביא להדחתו של יעלון כעבור שבעה שבועות בדיוק מתפקיד שר הביטחון.
כיוון שלא ידענו, הראיון עסק בנושאים אחרים לגמרי. כנחתום על עיסתו, אני ממליץ בחום להאזין ל-17 דקות הראיון שלפניכם. כדאי להאזין, כי הדברים שנשמעו משר הביטחון יעלון שונים מאוד מהרושם שנוצר אתמול בציבור לגבי האופוזיציונר יעלון. יריביו הטריים מימין ואוהביו הטריים עוד יותר משמאל זקוקים לריענון לגבי עמדותיו היסודיות של מי שהכריז אתמול על מועמדותו לראשות הממשלה. הנה תקציר:

1. שוברים שתיקה חשודים בביצוע עבירה של בגידה.
2. בעולם מתחוללת מלחמת עולם שלישית של האיסלאם הקיצוני נגד המערב ובכללו ישראל.
3. הפת"ח, הלא הוא הפרטנר לשיחות השלום עם ישראל, אינו שונה מדעאש ומאיראן במטרתו להשמיד אותנו, הוא רק פועל בעורמה כדי למחוק את מדינת היהודים.
4. השמאל מתנגד לי מאז שהבנתי זאת והתפכחתי מתמיכתי באוסלו.
5. בנימין נתניהו הוא ראש ממשלה מצוין וכל עוד דרכנו תהיה משותפת לא אחתור תחתיו כמו אחרים.

הקללה הנוראית ביותר שיעלון מדביק למישהו היא "ספינולוג". ובכן, אל תתנו לספינולוגים לבלבל אתכם, לא אלה שמריצים אותו עכשיו ולא אלה שפועלים כדי לחסלו פוליטית. יעלון לא שינה את עמדותיו האלה (לפחות לא את סעיפים 1-4). בעמדותיו המדיניות הוא ימינה מנתניהו, ימינה בהרבה מליברמן, לא רחוק מבנט. יעלון שינה את טעמו הפוליטי פעם אחת, ב-1995, בעודו ראש אמ"ן. לא יקרה לו שוב.

והנה המלכוד: לבוחרים בישראל יש שני נושאים חשובים: המדיני-בטחוני והכלכלי-חברתי. יעלון בחר בנאומו אתמול נושא שלישי: מוסר ודמוקרטיה. זה נושא חשוב, אבל לא מאוד אלקטורלי, בוודאי לא בימין. האגף הימני-ליברלי הוא פנטזיה של פרשנים, אבל לא כוח פוליטי משמעותי. אם אתם לא מאמינים, תתקשרו למרידור, לאיתן או לבגין.

לאמריקנים יש קטגורייה נחמדה: "תכנית הטלויזיה הכי טובה שאתם לא רואים". יעלון הוא בעיני רבים מהפרשנים המחמיאים לו "המועמד הכי טוב שלא נצביע לו". בקיצור ולעניין: קשה מאוד לראות מועמד שרואה בתהליך השלום משיחיות אובססיבית מביא מנדטים רבים מהשמאל מרכז, וקשה עוד יותר לראות מועמד שחושב שהליכוד הפך סהרורי מביא מנדטים מהימין. זה קצת כמו למצוא מתאבקי סומו רזים, או כדורסלנים נמוכים. יש כאלה, אבל לא הרבה. כדי להגיע לראשות הממשלה, יעלון יזדקק לקריאת כיוון חדשה.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי