תחקיר: תעשיית השחיתות הפוליטית של דני דנון

תחקיר: כך הקים השגריר באו"ם, במסווה של פעילות ציונית, מנגנון לחלוקת משכורות ותפקידים לעשרות פעילי ליכוד וקרוביהם – בתמורה לתמיכה פוליטית. תכתובות והקלטות חושפות: המנגנון מכספי ציבור למען דנון‎

תחקיר: לא סתם מגיעים מעמדה של כמעט קוריוז בליכוד להיות ח"כ, סגן שר הביטחון, שר ועכשיו שגריר באו"ם. זה קורה עם הרבה מוטיבציה ובמקרה של דני דנון – גם הרבה כספי ציבור, כספים שלנו. בתחקיר ששודר הערב (שני) במהדורה המרכזית נחשפו הקלטות ותכתובות שמעידות על המנגנון שהקים דני דנון לחלוקת משכורות ותפקידים לעשרות פעילי ליכוד מכספי ציבור בתמורה לתמיכה הפוליטית בו. כך הפך דנון הפך בתוך שנים בודדות ממי שניצח בקושי את טל ברודי בפריימריז – למלך הליכוד. דנון בתגובה: "בפעילותי לא נפל רבב".

צפו בתחקיר המלא

דנון עמד במשך שנים בראש הליכוד העולמי, תפקיד עם השפעה עצומה על מינויים ותקציבים במוסדות הלאומיים. במהלך הזמן הוא גילה עניין מיוחד בגוף קטן, המועצה הציונית, ובמיוחד בעמותה נשכחת שלה בשם "עושים ציונות". לפני שש שנים דנון העמיד בראשה את מקורבו, יעקב חגואל. מה קרה מאז? ב-2011 קק"ל, שגם בה יש לדנון השפעה רבה, נתנה לעמותה אפס שקלים בדיוק. אך לפתע החלו לזרום סכומים אדירים, כולם כספי ציבור ותרומות, מקק"ל לעמותת "עושים ציונות". ב-2012 כמעט שני מיליון שקלים, ב-2013 למעלה משבעה מיליון וב-2014 חמישה עשר מיליון שקלים.

מספר העובדים של העמותה, שעמד על שלושים בלבד, זינק לכמעט מאתיים – ורובם עובדים בעסקה של כסף תמורת פוליטיקה. תחת הכותרת הציונית החשובה הקימו דנון וחגואל בעמותה מערך עצום, בשכר, של פעילי ליכוד כדי שיעזרו לו ביום פקודה. באופן רשמי נקרא הפרוייקט מיזם "אשכולות", להפצת ציונות ברחבי הארץ. בפועל, מדובר בתעשייה שמסדרת כבר שנים עד היום השלמת הכנסה של אלפי שקלים בחודש לעשרות פעילי ליכוד, ראשי סניפים, קרוביהם, ומקורביהם. העסקה ברורה: תן תמיכה, קבל משרה בתור רכז אשכולות.

"הם רוצים שדני יסתדר, והוא נותן להם עזרה"

דנון העביר בקביעות לעמותה הוראות מדוקדקות – לאיזה ליכודניק לסדר הפעם ג'וב בשכר. התכתובות שנמצאו במחשבי המוסדות הלאומיים עם ההנחיות של דנון כוללות בין השאר את המשפטים "מעלה אדומים – לבקש שם מדודי אמסלם", "חולון – אולי צריך נציג גרוזיני?" ו"קריית גת – הבת של מגידיש" – שירן מגידיש, בת של חבר מרכז מקריית גת. "איך התחלתי? אבא שלי הוא פעיל ליכוד והם מכירים אותו אז הם פנו אליי", היא מספרת.

עוד הנחה דדון: "גדרה – דני צריך לדבר עם ראש העיר, אופקים – לברר מי הבחור שנתן ראש העיר דנינו, ירושלים – שמוליק עוזרי נציג חרדים (איש של קויפמן), שדרות – לראות את מי נתן אלון דוידי (ראש העיר)". והרשימה נמשכת: "שומרון – גרשון (מסיקה) הביא שני אנשים, גבעת שמואל – אפשר אולי דרך מוסא אלפרון? עפולה – דודי אליהו (לבקש ממנו חוג בית), דימונה – נעמה (הבת של ראש העיר בני ביטון)". נעמה ביטון, בתו של ראש עיריית דימונה, מספרת: "זה לא הרבה עבודה, זה פעם בשבוע".

"אתה מצופה לעזור למערכת"

גם במודיעין ביקש דנון את מושיק מרציאנו "(הבן של חיים, יושב ראש הסניף)", שטוען כי אין קשר בין העסקתו – בערך שעתיים עבודה בחודש – לבין היותו הבן של יו"ר הסניף. למי שדואג, לרוב לא מדובר בעבודה קשה מדי למען הציונות: מ', חבר ליכוד מהצפון, מודה כי "יש חודשים שאת עושה כסף חאווה על הדרך. בגדול כמעט לא עשיתי כלום, סתם עשיתי העתק הדבק על כל דבר שעשיתי וקיבלתי את הכסף". בשיטה הזו שולמו משכורות במשך שנים ליותר ממאה פעילי ליכוד ובני משפחותיהם. אך לא מדובר במתן בסתר – מתישהו דני דנון רוצה תמורה.

שמעון אסולין, חבר מרכז ליכוד מאשקלון, סיפר: "ברובם זה חבר'ה שיש להם קרבה מסוימת לדני ואוהבים את דני, ורוצים שדני יסתדר. והוא נותן להם עזרה, אלה בדרך כלל חברי מרכז או חברי סניפים או יש איזה בן שלומד באוניברסיטה. הוא (דני) נותן להם את זה ומצפה שיעזרו לו בהמשך". דנון ואנשיו במועצה הציונית רוצים מהפעילים עבודה פוליטית בבחירות בליכוד.

דור חרל"פ, חבר מרכז ליכוד מפ"ת, הסביר איך עובדת השיטה: "אני הבאתי סיוע בדברים אחרים, חתימות, לחץ על חברי מזכירות, סיוע במרכז בהצבעות במרכז. היה אז האירוע של ליברמן שרצו לא לאפשר את זה שהמפלגות יילכו ביחד, אז ארגנתי 300-400 חתימות… אתה מצופה לעזור למערכת. להביא את החברים שלך להכיר אותם לדני". רותם אוחנה, יו"ר סניף הליכוד בעכו, אמר: "עליי היה נופל הכל כי אני גם הייתי עושה מצד אחד את הפעילות ומצד שני הייתי גם דואג להם (לדני דנון) אם יש בחירות".

דנון תמיד רץ לתפקיד כלשהו: לראשות הליכוד או לפריימריז, לראשות המרכז או לוןעידה. הפעילים נדרשים לספק תמיכה: ראובן משאשה, פוקד בכיר בליכוד, השיב לשאלת החדשות האם התפקיד כרוך ב"לעזור לדני" ואמר: "המועצה הציונית מנסה להיות נמנעת, אבל בזמן הבחירות אנחנו נתגייס אנשי ליכוד בעיקר לדני דנון". מסמכי דנון שנמצאו במחשבים מעידים על הנחיות ממנכ"ל המועצה הציונית לארגן חוגי בית במוצקין ובעכו, רכז הציונות בדימונה אלברט אזולאי קיבל הנחיה והחתים חברי מרכז על מועמדותו של דנון לראשות הליכוד ובאופן דומה השיג אורן כהן, רכז ציונות בכפר סבא וראש סניף הליכוד בעיר, חתימות.

חלק מהמצטיינים מקבלים הבטחות למשרה שווה יותר, וכסף גם למקורבים – כך למשל הרכז לענייני קווקזים במועצה הציונית, אלחנן רזיאל. "אני שלוש קדנציות עשיתי איתו בפריימריז, אני אחראי על מעל אלף חברי ליכוד", אמר רזיאל. "ב-2014, מתי שהוא עשה מלחמה (בפריימריז) הם אומרים 'בשביל דני, אם אתה עושה עוד 150 חברי ליכוד חדשים אנחנו נותנים לך (מינוי כראש) מחלקת מדינות מוסלמיות ודוברי טורקית ונותנים לך ארבעה רכזים (בתשלום)'. הסכמתי".

לצד ה"גזר", יש גם מקל: פעילי ליכוד מעידים על מקרים שבהם מי שלא מספק תוצאות פוליטיות או מעז לתמוך במועמד אחר מסולק מתפקידו. חבר המרכז דודי אליהו הועסק במשרה של 12,000 שקל בחודש – אבל שכרו קוצץ דרמטית: "אני עדיין עובד שם כרכז בתפקיד הרבה יותר קטן. הסיבה הפורמלית הייתה קיצוצים והלא פורמלית? בגלל שהכוח הפוליטי כנראה לא היה מספיק בשבילם".

בסיוע המנגנון דנון מתקדם בהתמדה: משיפולי הרשימה ב-2009 (מקום 25) לחמישייה הפותחת ב-2013, ובבחירות האחרונות – היישר לממשלה. "אני חבר טוב של דני דנון, כל הזמן הייתי חייל שלו", מספר אלחנן רזיאל, הפעיל הקווקזי למען דנון. "מועצה ציונית, הסתדרות ציונית, אפשר להגיד שהוא בעל של הארגונים האלה". לדבריו, גם כשדנון באו"ם הוא מעורב באותם ארגונים.

דנון: "אופן הצגת השאלות מוכיח על עריכה מגמתית וניסיון להוציא דיבה"

לכאורה, דני דנון איננו פוליטיקאי עכשיו אלא דיפלומט. בפועל, המערך המשומן שבנה בשם הציונות ממשיך לפעול. עוד קודם לכן, כשדני דנון עומד בפני מבחן פוליטי, עמותת עושים ציונות שממומנת מכספי ציבור הופכת למטה בחירות לכל דבר ועניין, שקרוי על ידי דנון "צוות חגואל". ביולי 2013 נערכה במרכז הליכוד הצבעה חשובה לדנון, וכל בכירי העמותה עזבו את הפעילות הציונית כדי להפוך לטלפנים של דנון. אייל אטיאס שלח לחבריו בעמותה מייל בזו הלשון: "שלום חברים, יש לעשות טלפונים למחר. יש חלוקה לפי צבעים. תגידו להם 'לכו להצביע'. בהצלחה בשם האומות המאוחדות, תל חי".

שנה אחר כך דנון פוטר מתפקידו כסגן שר הביטחון, והוא ארגן כינוס מרכז באשקלון, ממש באותו ערב שבו אויבו דאז נתניהו קיים הרמת כוסית. מדובר במפגן כוח מכריע לדנון, והמועצה הציונית שוב גויסה כולה: "כרגיל", כותב יועץ דנון, "כל אחד יקבל טבלת שיחות אישית לטיפולו. ופה תסריט השיחה – נעשו כמה נסיונות לתאם תאריך עם ראש הממשלה – אך כל הניסיונות נכשלו".

צלי זייטמן הוא היועץ האסטרטגי של דני דנון. הפלא ופלא, אותו זייטמן הוא גם היועץ האסטרטגי של עמותת עושים ציונות. בשנתיים בלבד הוא קיבל ממנה חצי מיליון שקל. האם מדובר בצירוף מקרים בלבד? והנה צירוף מקרים דומה: משרד הפרסום גל אורן הולך שנים עם דני דנון, הוא הפיק לו את הכינוסים הגדולים והמושקעים שהוא ידוע בהם, והפיק את פרסומיו בפריימריז על ראשות הליכוד של 2014. הפלא ופלא, גל אורן הוא גם משרד הפרסום והייעוץ האסטרטגי של עמותת עושים ציונות. ב-2013 620 אלף שקלים, וב-2014, שנת הפריימריז בליכוד, הסכום מזנק לכמעט שני מיליון שקלים.

על מה הלך הכסף? שאלה טובה.  דוח טרי טרי של מבקר הפנים קבע: "נמצא שהעמותה ביצעה מספר התקשרויות המשך עם חברת גל אורן לטובת הפקות אירועים בסכומים של מאות אלפי שקלים, ללא קבלת הצעות מחיר נוספות וללא תיעוד הנסיבות. הדבר אינו תקין". בקיץ הקרוב ישוב דנון מתפקידו הדיפלומטי לארץ. בארץ ימתינו לו עשרות פעילים אסירי תודה עם השלמת הכנסה שסידר להם ועמותה אחת שאמורה לעשות לציונות אבל במקביל עושה גם פוליטיקה במיליונים – בניגוד לחוק, והכל כמובן על חשבוננו.

פנינו כבר לפני ארבעה ימים לדני דנון כדי לבקש את תגובתו לכתבה וגם דחינו את שידורה ביממה, לבקשתו. הערב בחר דנון למסור את התגובה הבאה: "לצערנו הרב בחרתם להתעלם מפנייתנו בלי להותיר זמן ראוי להגשת תגובה שהייתה סותרת את הטענות ומוכיחה שבפעילותי לא נפל רבב. אופן הצגת השאלות מוכיח על עריכה מגמתית וניסיון להוציא דיבה. אני פועל כבר למעלה מעשרים שנה בחזית ההסברה וביתר שאת כשגריר באו"ם. מחר משלחת ישראל בהובלתי תציין שבעים שנה לכ"ט בנובמבר באירוע היסטורי בניו יורק".

מהמועצה הציונית נמסר: "הטענות בכתבה מופרכות וחסרות שחר. אנשי המועצה ממלאים את תפקידם על בסיס ערכי הציונות, אהבת הארץ ותרומה למדינה. אין חולק על כך כי בשנים האחרונות המועצה מובילה תנופת עשייה אדירה וזוכה על כך להערכה מכל הקשת הפוליטית. הכתבה מתעלמת מכל המוסדות אשר בראשם עומדים נציגי תנועת העבודה, מרצ, הבית היהודי ועוד. הימים בהם נדרש פנקס אדום להיות חבר במוסדות הלאומיים חלפו מהעולם. במועצה עובדים בעלי השקפות פוליטיות שונות משמאל ומימין".

צלי זייטמן מסר:"ביצעתי עבור המועצה הציונית עבודה מקצועית רבה, שבמסגרתה הנחתי תשתית לפעולות ציוניות אדירות ועל זה קיבלתי את כספי. לא קיבלתי אפילו אגורה אחת שאינה מגיעה לי כדין".

מפרסום גל אורן נמסר:"אין קשר בין הפעילות בפריימריז של דני דנון לבין שירותים אחרים שאנחנו גאים להעניק למאות לקוחות, ובהם גם מיזמים ערכיים של המועצה הציונית".

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי