אחרי עוד עזיבה בבית האח, בנט תלוי בנתניהו

"תראה איזו רשימה יפה", התגאה משה קלוגהפט כשהווטסאפ פלט את רשימת הבית היהודי לכנסת ה-19, באמצע החורף שעבר. מפוסטר מעוצב חייכו פרצופיהם של בנט, הפוליטיקאי הפופולרי בישראל באותה עת; איילת שקד, אלילת המתפקדים; אלי אוחנה, גאווה ישראלית.; אורי אורבך; רונן שובל והרב רונצקי; וכמובן המשוריין ינון מגל.

אחד אחד ובאין רואים הם נשרו בשנה האחרונה. ראשון הלך אוחנה, שנחבט בתקרת הזכוכית של תומכי המפלגה. שערוריית הצטרפותו ולכתו הפכה את שובל, ענת רוט ורונצקי למועמדים לא ריאליים. אחר כך הלך אורבך, אללה ירחמו; הבחירות עשו שמות בדימוי הציבורי של בנט. והשבוע הלך גם ינון מגל.

מבעד לממשק הנוצץ של הבית היהודי, בצבצה השבוע שוב מערכת ההפעלה האמיתית של המפד"ל, מערכת דוס. רשימתה החל מהשבוע מזכירה מאוד את המפד"ל של פעם. גרוע מכך מבחינת בנט: היא כנראה מנבאת גם את הרשימות שבדרך. שני השריונים של היושב ראש הסתיימו בשתי טראומות אלקטורליות ומגזריות. לא במהרה הם ייתנו למנהיגם לצאת לעוד מסע בין כוכבים.

קשה להאמין, אבל זו רק שנתו הרביעית של נפתלי בנט בפוליטיקה, והיא ללא עוררין הגרועה בחייו הפוליטיים. הוא החל אותה עם סיכוי ממשי לרוטציה בראשות הממשלה והבטחה לתיק הביטחון בכיסו, ומסיים אותה במשרד החינוך בראש מפלגה עויינת ומצומקת. מעבר לשלל השלכותיה העגומות, פרשת מגל מותירה אותו – אם להשתמש בעולם הדימויים האהוב עליו – בלי כדורים בקנה. יחד עם מגל, הייתה לו האפשרות לגבש קבוצה של 4 ח"כים ולהקים בית יהודי חדש, בלי תקומה ובלי מוסדות מפלגתיים. עכשיו הוא נשאר עם שקד ובערך זהו.

מה שמחדד את הברירה האכזרית: מצד אחד, להישאר בבית היהודי החוזר ומתמפד"ל, לקבל שוב את תיק החינוך ולהפוך למעשה לזבולון; ההיכרות הקצרה אך מעמיקה עם האיש מלמדת שהוא לא הגיע לפוליטיקה בשביל שדרוג לימודי המתמטיקה ותקציבים לתרבות תורנית בפתח תקווה. ומהצד השני, לחבור לליכוד, ולחזור לליגה של הגדולים. זה כמעט קרה בבחירות האחרונות. אבל כאז כן היום, איש מבכירי מפלגת השלטון לא נלהב לפתוח את הדלת למתמודד אפשרי על ירושת נתניהו. והבית היהודי של היום, בניגוד לזה של החורף שעבר, הוא לא מגנט מנדטים אלא סחורה פוליטית פגומה.

ולכן, אירוני כל כך, תקוותו של בנט היא כרגע אחד, בנימין נתניהו. תכניתו של ראש הממשלה להקים מפלגת ימין גדולה יכולה להיות קרש ההצלה של יושב ראש הבית היהודי. היא תאפשר לו להגיע כשותף בכיר לרשימה שתרכיב בסבירות גבוהה את הממשלה הבאה; אולי תאחד את ספרי המתפקדים של שתי המפלגות; תדלל משמעותית את המרכיב החרד"לי, השמרני, שמאס בבנט ולהפך. לראש הממשלה יש תכניות גדולות לגבי הבחירות הבאות, חלקן עדיין בגיבוש ולא נחשפו במלואן. בנט משחק בהן תפקיד מרכזי.

 

(פורסם במקור ראשון)

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי