האיש או האישיו: גבי אשכנזי בדרך לפוליטיקה אחרי סגירת תיק הרפז

גבי אשכנזי יהיה מעבדת הניסויים שבה תוכרע מחלוקת שהחלה בבוקרו של 18 במרס: האם גוש השמאל-מרכז הפסיד בבחירות מכיוון שלא השכיל להציב מועמד אטרקטיבי יותר מעו"ד אשכנזי דק-קול, נטול ניסיון קרבי וכריזמה; או שמדובר בעניין עמוק יותר, עמדות שלא מדברות לחלקים נרחבים בציבור בישראל. ובקיצור, האם זה האיש או האישיו?

אם אתם מאמינים בתשובה ב', אז גבי אשכנזי הוא כמעט בוודאות ראש הממשלה ה-13 של ישראל: רמטכ"ל, גולנצ'יק, גבר-גבר ממוצא מזרחי. אם הצמד הבעייתי-אלקטורלית הרצוג-לבני השיג 24, אשכנזי יביא בקלות שלושים פלוס. הוא יכול להבקיע עמוק אצל מצביעי כחלון, לפיד ואולי גם הליכוד.

לאן פניו? מקורביו מגששים כבר חודשים ארוכים בצמרת מפלגת העבודה. יאיר לפיד מנגד מציע לו את המקום ה-2 ברשימתו. בסקר שערך לאחרונה גורם עלום שם נשאלו המשיבים מה דעתם על רשימה שבה אשכנזי בראש ולפיד שני. אשכנזי היה מעדיף לוותר על קן הצרעות של העבודה, אבל הדרך לראשות הממשלה עוברת דרך המקום הראשון במפלגה גדולה.

הדעה הרווחת היא שאשכנזי יצטרך להתאמץ מאוד כדי להפסיד בפריימריז על ראשות העבודה. הרצוג הוא אכזבה, גם חוויית יחימוביץ' לא מעוררת געגוע מיוחד, חולדאי מבוגר ותל-אביבי. אשכנזי ובניהו כבר יזכירו שהעבודה כבשה את השלטון בדור האחרון רק עם רמטכ"ל בראשה.

אשכנזי הוא מועמד החלומות של השמאל, אבל זה חלום די ישן: תקופת הצינון השאירה אותו מחוץ לבחירות 2013, ופרשת הרפז עצרה אותו ב-2015. החלטת היועמ"ש לסגור את תיק החקירה נגדו תשחרר אותו לבחירות הקרובות, אבל גם אם תיערכנה כבר ב-2017, הוא יהיה אז שש שנים על אזרחי. הפרשה שטלטלה את המטכ"ל ופילגה את עיתונאי ישראל הפכה בדעת הקהל בשלב מוקדם מאוד לשילוב בין גלולת שינה ושפת סתרים ליודעי חן. כשתחלוף בעוד חודשיים-שלושה ללא עקבות פליליות היא תותיר אחריה בכל זאת טעם רע ורושם לא חיובי על יכולת ההתמודדות של אשכנזי עם מצבי לחץ פוליטיים: הוא ניהל את הפרשה באופן מגושם ומבוהל שיכול להספיק בצבא, לא בשדות הקרב של הממשלה והכנסת. כדי להצליח שם הוא יצטרך לשפר תפקוד במהירות.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי