מופז כבר ניצח בפוקס

סקר "הארץ" בשבוע שעבר היה מה שבמערכת הפוליטית נהוג להכתיר בשם התואר המעודן "פיגוע אלקטורלי". במשך מסע בחירות שלם מנסה ציפי לבני לשכנע את מתפקדי קדימה להצביע לה כי היא מביאה יותר מנדטים משאול מופז. ודווקא בעיתוי המכריע, ימים לפני ההצבעה, מתפרסם סקר שמעניק דווקא למופז שני מנדטים יותר. מילא אם היה מדובר באיזה משאל אינטרנט נידח, אבל הידיעה הזו הייתה הכותרת הראשית של הארץ,והתוצאות – של קמיל פוקס, מהמוערכים שבסוקרי ישראל.

בהחלטה שאפשר להתווכח על הגינותה ולתהות על יעילותה, אנשי לבני החליטו להרוג את השליח. הם הציגו "הוכחות" שהסקר המדובר הוזמן על ידי דיכטר (שקר) וערערו על אמינותו של מכון מדגם. לבני הספיקה לשכוח שרק לפני שבועיים מודעת בחירות שלה התפארה בנתוני סקר קודם של פוקס כהוכחה משמיים שהיא פופולארית יותר.

זו הייתה תגובה של פאניקה, אבל במקרה הזה הפאניקה מבוססת. סקר דומה החריב ב-1999 את מסע הבחירות של איציק מרדכי לראשות הממשלה. שבועות ארוכים טענו תשדירי הבחירות של מפלגת המרכז שאסור להצביע ברק, לא מאהבת מרדכי, אלא "כי רק מרדכי יכול לנצח בגדול את נתניהו". בעוד הזמריר מתנגן לו חזור ונגן, התפרסם ב"הארץ" סקר שקובע שדווקא ברק פופולארי יותר. באותו היום הסתיים דה-פאקטו המרוץ של מרדכי לראשות הממשלה.

קו ההסברה האחרון של לבני קרס במחי הסקר הזה כמו קו בר-לב. טענת הניקיון נלקחה ממנה אחרי שהקיפה עצמה בעבריין מין, שני עברייני מפלגות מורשעים ומנכ"ל שהוא נחקר סדרתי. מדינית, מופז עקף אותה כבר מזמן משמאל, וקבלני הקולות נוטשים אותה בקצב של שניים לשבוע. יש מילה אחת שמסכמת היטב את התחושה במטה מופז השבוע: אופוריה.

אף פעם לא מיותר להזכיר שאיש אינו יודע באמת את תמונת המצב. בסקר פנימי לבני עדיין מובילה על מופז ב-11%, אבל כבר למדנו שאי אפשר לסמוך על סקרי מתפקדים. נתניהו ויחימוביץ', כל אחד לחוד, משוכנעים שמופז עומד לכבוש את קדימה בעוד שנים-עשר יום. בלשכת רה"מ כבר מתייחסים ללבני כמו להיסטוריה, וביום שאחרי מתכוננים להמטיר על מופז אש הסברתית. הליכוד יזכיר שמופז הוא שר הביטחון שבקידום ההתנתקות הביא את הטילים על באר-שבע ואשדוד, כאילו שרוב בכירי הליכוד דהיום לא תמכו אז במהלך.

מקורבי ראש הממשלה גם הכחישו את השמועות העקשניות שמפיצים ח"כים תומכי מופז, לפיהם ביום שאחרי הוא מתכוון להצטרף לקואליציה.  ברור מה האינטרס של מופז לקרב תומכים בחלומות על משרדי ממשלה מפנקים, אבל כרגע לנתניהו אין מה לתת להם וגם אין סיבה. הקואליציה שלו יציבה, והאופוזיציה רופסת.

בכלל, חישוב פוליטי קר מעלה שנתניהו אמור להעדיף את לבני, שכשלה פעמיים בהרכבת ממשלה, על מופז שעשוי לבנות בריתות עם החרדים וליברמן. אבל שנאתו של נתניהו ליו"ר האופוזיציה גוברת על ההיגיון. יש יריב אחד בשמאל שמדאיג את נתניהו יותר, והוא יאיר לפיד. למרות ירידתו הניכרת בסקרים, יועצי ראש הממשלה מודאגים מהאפשרות שימשוך חלק ממצביעי הליכוד או מכאלה שנשארו בבית עד היום. לכן, הם ישתדלו לא לפגוע במופז יותר ממה שצריך. גם כך, ממרומי עמודת המנדטים של הליכוד בסקרים לא רואים אף מפלגה אחרת. בטח לא את העשרה האומללים שלהם זוכה קדימה בחלק ניכר מהסקרים, לא משנה בהנהגת מי.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי