הוא לא ידע: יאיר שמיר והעובדות שהעדיף להשכיח מהציבור

לפני חמש שנים סיפר לי מישהו שיאיר שמיר עומד להשתריין כמספר שתיים של אביגדור ליברמן. צלצלתי לשמיר. הוא הכחיש. פרסמתי בכל זאת. אחר כך חשבתי: איזה שינוי. האבא אמר פעם שבשביל ארץ ישראל מותר לשקר, הבן הרחיב את זה גם לישראל ביתנו.

נזכרתי בזה שוב היום. בניסיון להציל את מועמדותו לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית מהנזק הכבד שגרם לה התחקיר ששידרנו בחדשות 2 בשבוע שעבר, התראיין שמיר לאודי עציון בידיעות אחרונות.

שמיר מנסה להתגונן מהטענות שהוא טובל עד צוואר בניגודי עניינים, ובעברית: שהוא קידם בכובעו הציבורי כיו"ר של חברות ממשלתיות גופים זרים שהשקיעו בחברה הפרטית שלו, "קטליסט". למרבה הצער, אין ממש קשר בין טענות שמיר לבין העובדות. יום שישי יום קצר, ולכן עצרתי אחרי שלוש הדוגמאות הראשונות.

 

דסאו: במוקד התחקיר עמדה העובדה שקבוצת דאסו הצרפתית השקיעה סכומי עתק בחברה הפרטית של שמיר, ואילו הוא בתפקידו בתע"א קידם במרץ ובלי שום גילוי נאות שיתופי פעולה ענקיים איתה.

גרסת שמיר: לא קבוצת דאסו השקיעה בחברה שלי אלא אחד מבעליה, לורן דאסו עשה זאת כאדם פרטי. אה, והוא גם עשה בר מצווה מאוחרת. אין כמו קצת ציונות כדי לדלג על מידע לא נעים

האמתאתר האינטרנט של "קטליסט", בוודאי לא גוף תקשורתי עוין, מציין במפורש: "קרן קטליסט 2 נוסדה בשיתוף פעולה… עם קבוצת דסאו". לא פרטי ולא בטיח.

 

הסינים: בתחקיר הראינו כיצד כיו"ר החברה הממשלתית נת"ע שמיר פועל במרץ למען הכרזה על חברה ממשלתית סינית כזוכה במכרז המיליארדים לייצור קרונות הרכבת הקלה בתל אביב, בעוד חברה אחרת שנשלטת בידי ממשלת סין מקימה שיתוף פעולה של מאתיים מיליון דולר עם החברה הפרטית שלו.

גרסת שמיר: "לא לחצתי לטובת בחירה בסינים. אני בכלל לא ידעתי שהם זכו. ועדת המכרזים היא גוף עצמאי שלא מדווח על החלטותיו".

האמת: איך אומרים? נו, טוף. שמיר לא ידע שהסינים יזכו? הוא לא קרא את הדו"ח הקטלני של החשבת הכללית באוצר שמסביר איך המכרז נתפר למידות הסינים? הוא לא קרא בכל עיתון כלכלי אפשרי בחודשים שלפני ש""על פי ההערכות הן שהזוכה תהיה החברה הסינית"? כמו נתניהו והשמפניה, גם הוא לא ידע?

 

האוטובוסים: שמיר נשאל מדוע כיושב ראש העלים עין מהעובדה שידידו האישי, מנהיג עובדי תע"א והשר חיים כץ, הסיע אלפי עובדי חברה באוטובוסים להצבעה בפריימריז של הליכוד.

גרסת שמיר: "האוטובוסים זו אגדה אורבנית. הנושא נבדק בידי מבקר המדינה ולא הבשיל לדו"ח".

האמת: טוב, זה כבר באמת מדהים. הרי לא מדובר כאן בנושא עסקי סבוך. כל עם ישראל ראה את התיעוד המרשיע בכתבה שפרסמנו ב-2009, ובה מאות אוטובוסים מביאים את עובדי החברה באמצע יום עבודה כדי לממש את זכותו הדמוקרטית של כץ לעשות דילים.

ויש גם שורת אי דיוקים באשר להעסקתו של המקורב רמי כהן הנאשם בשחיתות, ועוד ועוד. לקראת סוף הראיון שמיר עוד מחלק ציונים לרמת המוסר של השלטון הנוכחי: "זה מגעיל (הסיגרים והשמפניה), אסור שזה יקרה. הבעיה שאצלנו הקריטריון הוא אם זה פלילי או לא. אין באמצע. אנשי ציבור צריכים להיות נקיים וצחורים. יש פתגם בצרפתית: מי שגונב ביצה גם יגנוב שור". על הפסקה הזו של שמיר אני דווקא חותם בעיניים עצומות.

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי