נתניהו בראיון: "נכנסים לי לצלחת; לא מתלהב ממע"מ 0"

רגע אחרי הפגישה עם אובמה והנאום באו"ם וזמן קצר לפני שחזר ארצה, התפנה רה"מ נתניהו להתראיין לחדשות 2. הוא נשאל על הסכסוך הטרי עם ארה"ב, על מחירי הנדל"ן ויוזמת מע"מ אפס, היחסים עם לפיד ועל אדלסון וסער. וגם: ממי הוא מבקש סליחה?

"אני בדרך כלל לא מהנעלבים, אם כי אני בן אדם כמו כל בן אדם": ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין ל"חדשות סוף השבוע" בעקבות הביקורת המדינית והפוליטית על מנהיגותו, והתייחס גם לפרישת השר גדעון סער ולפגישתו האישית עם איש העסקים שלדון אדלסון במסעדה לא כשרה בניו יורק.

"אני נפגש עם חברים שלי מכל צדי המתרס הפוליטי. זה על בסיס אישי וחברי של חברות רבת שנים. גם של דמוקרטים וגם של רפובליקנים, זה לא מעיד על שום דבר", הבהיר נתניהו בנוגע לפגישתו עם אדלסון, שפעל להדחת אובמה בבחירות ב-2012. כמו כן הבהיר ראש הממשלה כי לא אכל אוכל לא כשר במהלך הפגישה: "אני מקפיד לא רק בבית ראש הממשלה ובאירועים פומביים, ציבוריים, גם באירועים פרטיים אני לא אוכל מאכלים לא כשרים. יש לי גם שני משגיחי כשרות לפחות, צמודים אליי", כשהוא מתכוון לבניו ולאחר מכן הזכיר גם את רעייתו שרה.

"אנחנו שומרים על זה ואני שומר על זה וככה אני נוהג ואני חושב שזה נכון לעשות – גם כראש ממשלת ישראל. אבל מעבר לזה, ככה אנחנו נוהגים כמשפחה יהודית", הוסיף. על מה שוחחו השניים? "השיחה הייתה על עניינים פרטיים, על ענייני ידידות, ואני לא נכנס בכלל לפרטים בשיחות. נכנסים אצלי לפגישות, לצלחת, כבר היו אצלי באיזה נייר טואלט משתמשים. יש לי פתרון בשביל זה – בסוף נשים כאן מצלמות של ריאליטי ונפתור את הבעיה לכולם".

בהמשך הבהיר ראש הממשלה כי הטענות על התנכלות מצד לשכתו לגאולה אבן, אשתו של השר הפורש גדעון סער, הן "ממש לא רציניות". על פרישתו של סער הוסיף נתניהו כי "אני מכבד את כל אלה שמחליטים לעשות מה שהם רוצים, בהתאם לשאיפות שלהם או ההערכה שלהם לגבי יכולתם לממש את השאיפות שלהם. זו החלטה אישית. אנשים יכולים להחליט באופן אישי, וגם אני פרשתי באיזשהו שלב אבל לא הטלתי את זה באחריות על אף אחד, אלא אמרתי שאני עצמי לוקח פסק זמן וזה טבעי".

בפגישתו עם נשיא ארה"ב אובמה שב והדגיש נתניהו את מחויבותו לפתרון שתי המדינות, ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט מתח ביקורת על כך. נתניהו הסביר בתגובה כי אף מנהיג עולמי "לא מטיל ספק במחויבות שלי לביטחון ישראל ובנכונות שלי להיאבק על הדברים שדרושים לביטחון ישראל וגם להכרה בישראל כמדינה יהודית. אלו לא סתם דגלים שאני מניף – אני באמת נאבק על זה, ואלה תנאי היסוד למימוש משא ומתן כלשהו על הרעיון של שתי מדינות".

לדבריו, דרושים תנאים ביטחוניים עקרוניים לצורך הקמת מדינה פלסטינית: "תאמין לי, אני שומר על האינטרסים שלנו. אני לא רוצה מדינה דו לאומית, אני אומר את זה בצורה ברורה, אבל אני גם לא רוצה מדינה אירנית נוספת כמו בעזה או כמו בלבנון ולכן אני נאבק על התנאים החשובים ביותר לביטחון מדינת ישראל".

נתניהו הסביר כי הגדלת הגירעון, שלה התנגד בתחילה, היא "לא כל כך משמעותית" וכי הסכים לכך רק לאחר שקיבל הסכמה בנושא מסוכנויות דירוג האשראי. "הלוואי שהיינו יכולים לתת יותר לביטחון כי אנחנו זקוקים לזה, מול דאע"ש במזרח וא-נוסרה בגולן וחזבאללה בלבנון וחמאס וג'יהאדיסטים בדרום, בסיני, ותמיד יש לך את אירן שמתחמשת. מול המציאות הזו אני דורש הגדלה של תקציב הביטחון, וכולנו מבינים מה היה קורה אלמלא עשיתי את זה אחרי "עמוד ענן" והבאנו אלפי מיירטים של כיפת ברזל כדי לעצור את הטילים. מנגד יש מגבלות, גם של החברה וגם של הכלכלה, שאתה צריך לדאוג לשתיהן. ולכן היה צריך איזון בין הדברים האלה וזו האחריות שלי".

ראש הממשלה הגיב לביקורת על מדיניותו מימין, ובעיקר מצד סיעת הבית היהודי, והסביר כי אין הקפאה של הבנייה: "התכנון מתקדם והבנייה מתקדמת. אני לא יכול לקבל את זה כראש ממשלת ישראל שיגבילו את זכותם של יהודים לחיות במקום כלשהו בבירת ישראל. זה אבסורד, ואני לא מסתיר את זה – זה אמנם לא עלה באופן פרטני בשיחה עם הנשיא כי לא ידענו על ההתייחסות שלהם, אבל אני מצטער שלא עלה".

"זו טעות ללכת לבחירות עכשיו"

את ההדלפה של ארגון "שלום עכשיו" על הבנייה בירושלים כינה "חוסר אחריות באמת ברמה בינלאומית של פרסום כדי לחבל בפגישה מאוד חשובה שדנה בגרעין האירני ובשאלות הביטחון היסודיות שלנו". בתגובה לביקורת האמריקנית על הבנייה, הדגיש נתניהו כי " אם היית אומר ליהודים בארצות הברית, באיזושהי עיר או באיזושהי שכונה, שאסור ליהודים לקנות כאן בית – הרי הייתה קמה זעקה נוראה. אז יהודים לא יכולים לקנות בית בירושלים? יהודים יכולים לקנות בית בירושלים ויכולים לקנות בית היכן שהם רוצים. זאת הדרך האמיתית לקדם איזשהו דו קיום ולא ההיפך מזה".

למרות איומי הפרישה, ראש הממשלה הבהיר כי אין ברצונו ללכת לבחירות. כמו כן, ציין, אין אפשרות כרגע לצירוף החרדים לממשלה: "אם אפשר להמשיך עם הקואליציה הזו מה טוב, ואם לא ברור שנגיע לבחירות. אני מקווה שנוכל להמשיך ככל שניתן. אני הייתי רוצה ממשלה יציבה, ואני חושב שזו טעות עכשיו ללכת לבחירות אחרי שנה וחצי ובתוך ההמולה הגדולה שאנחנו נמצאים בה".
בעוד מקורבי ראש הממשלה אמרו כי הוא תומך במועמדותו של האלוף במילואים יואב גלנט לרמטכ"לות, נתניהו עצמו סירב להתייחס לגופו של מועמד: "הבחירה ברמטכ"ל הבא היא החלטה מאוד חשובה. אני מאוד מעריך את יואב גלנט, אבל אני לא הולך להיכנס עכשיו לשמות של מועמדים".

בסוגיות הכלכליות, הודה נתניהו כי אינו מתלהב אישית מתכנית אפס מע"מ של לפיד: "זו תכנית ששר האוצר מאמין בה. הוא קידם אותה ואמרתי לו, תשמע, אם אתה מאמין בזה – בסדר. נלך על זה. אני לא הייתי נלהב, אני לא מכחיש את זה, אבל אמרתי שאנחנו בשותפות. אני חושב שצריך לעשות הכל כדי שמחירי הדיור יירדו".

לקראת יום הכיפורים, ציין ראש הממשלה כי הוא "שם בצד" את המקרים בהם אנשים פגעו בו וצריכים לבקש ממנו סליחה. "כמו כל בן אדם אני גם פוגע באנשים, הרבה פעמים לא בכוונה – אתה פשוט עסוק, אתה ממוקד במטרה ואתה לא שם לב, אתה יודע. זה קורה. אז במי שפגעתי, וזה בוודאי קרה להרבה אנשים שלא מגיע להם, אני מבקש את סליחתם. אנחנו צריכים לסלוח אחד לשני אבל גם לברך אחד את השני כי עם ישראל חי וחזק מאוד. גמר חתימה טובה לכל עם ישראל"

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי