תיעוד היסטורי: שיחת הטלפון בה הועבר השלטון משרון לאולמרט

תיעוד מיוחד והיסטורי מלפני שש שנים, אז לקה רה"מ דאז אריאל שרון בשבץ השני שממנו לא קם. חצי שעה אחרי האשפוז הועבר השלטון לאהוד אולמרט בשיחת ועידה טלפונית – שנחשפה לראשונה

ראשי ממשלה מוחלפים בדרך כלל בקלפי או בכנסת. אף פעם, עד 4 בינואר 2006, לא הוחלף ראש ממשלה בשיחת טלפון לילית. אף פעם עד היום, לא שודרה ההקלטה של השיחה הזו. בשש שנים האחרונות היא שכבה עמוק בארכיונים, אולם הערב היא נחשפת לראשונה – יחד עם סיפורן של השעות שהובילו אליה.

מזכיר הממשלה של שרון, ישראל מימון, משחזר את רגעי הדרמה בהם נודע לו כי שרון עבר את האירוע המוחי. "ישבתי בארוחת ערב עם הקונסול המצרי", מספר מימון. ואולמרט משחזר: "אכלנו במסעדה הודית, דארנא".

"בסביבות השעה 20:35 העבירו אלי את שרון, ואני שומע שהקול שלו מעוך, כאילו עבר עלי משהו", ממשיך מימון. "שוחחתי עם אשתו של גלעד שרון, ואמרתי לה שמשהו לא בסדר. היא אמרה לי שהם שמו לב, שהוא סיים שיחה עם הרמטכ"ל – ושהם בדיוק הורו על הכנסת הפרמדיק".

"מבחינתי זה היה ברור באותו הרגע"

אולמרט נזכר גם כן: "המאבטח סימן לי שיש לי טלפון במהלך השיחה. על הקו היה ישראל מימון, שאומר לי ששרון לא מרגיש טוב והוא בדרכו לבית החולים. לא רציתי ליצור בהלה, כי אין טעם להפיץ סתם בהלה על מצבו של ראש הממשלה".

את מימון, בינתיים, מעניין רק דבר אחד. "היה לי חשוב לשמוע האם ראש הממשלה שרון מתפקד כראש ממשלה, בהיבט המשפטי", הוא אומר. "התעקשתי שיחברו אותי לד"ר שגב שהיה איתו באמבולנס בדרך לירושלים. שאלתי אותו האם ראש הממשלה מתפקד במובן שאני צריך לדעת עליו. והוא ענה לי שהוא מתפקד. לימים הוא מספר לי ששרון שאל אותו 'למי אמרת שאני מתפקד?'".

"ישראל התקשר שוב, וישראל אמר לי לנסוע הביתה", ממשיך אולמרט. ומימון נזכר גם כן: "באופן שהוא נראה והובל הבנתי שהמצב שלו הוא לא כפי שתיארו לי אותו, ושהמצב הידרדר.. כשהאמבולנס מגיע שרון הורד על כיסא, ואם אני זוכר נכון מישהו תמך בראש שלו, אחד המאבטחים. מבחינתי זה היה ברור באותו רגע שהוא נכנס לקטגוריה של 'נבצר ממנו לכהן כראש ממשלה'".

"מישהו צריך להחליט – והמישהו הזה הוא אתה"

בשלב הזה הוא נערך לצעד שכמוהו עוד לא היה במדינת ישראל: הכרזה שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו. אבל הוא גם מבין שזה לא פשוט. "אין שום ספר נהלים של איך לפעול", הוא אומר. "מישהו צריך להחליט אם נבצר או לא – והמישהו הזה הוא אתה. אין שום נוהל".

"התקשרתי ללשכה, ענתה לי לינור וביקשתי לקשר אותי לממלא מקום ראש הממשלה ואת מני מזוז", הוא ממשיך. אולמרט באותו הזמן כבר היה בביתו, ממתין לעדכונים. "הלכתי למקלחת כדי לשטוף את הפנים וידיים. השעה הייתה כבר אחת עשרה ומשהו, ואז הגיעה שיחת הטלפון".

ואז, בשיחת טלפון אחת, בוצעה העברת השלטון. "הוא מורדם, או הורדם, אני לא יודע בדיוק. מה שברור שכרגע צריך לבצע את אקט העברת הסמכויות", אומר מימון בשיחה. "רופאו האישי של שרון נמצא בבית החולים?", שואל אולמרט בשיחה. "ד"ר שגב, רופאו האישי, נמצא פה", עונה מימון ומוסיף: "נמצאים פה גם הרופא של השירות וגם הרופאים של הדסה עין כרם. מה שאני מציע הוא שנעביר את הסמכויות ללא הגבלת זמן, עד אשר יסתיים הטיפול. בתום השיחה נעדכן את שרי הממשלה".

"פתאום הרגשתי מה זה להיות ראש מדינת העם היהודי"

אולמרט עוקב אחרי הדברים, ועונה: "אני מציע שתמסרו הודעה מסודרת לעיתונות. אני לא אגיב ולא אמסור שום דבר. הכל יוצא מכם, ורק תמסרו בשביל הסדר הטוב שאני נמצא בביתי ואקבל כל עדכון שצריך לקבל דרך לשכת ראש הממשלה".

בהמשך, ניכר הבלבול בין השלושה המדברים בשיחת הוועידה. מני מזוז מבקש לדעת מי עוקב אחר מצבו של ראש הממשלה שרון בשעות הקרובות, ומימון משיב כי הוא עצמו עדיין לא מודע למצבו הבריאותי של שרון וכיצד יגיב לניתוח שיעבור.

"ידעתי שהמצב מאוד קשה", מספר מימון. "לא ידעתי שהוא לא יחזור להיות ראש ממשלה, זה התחוור לי רק בסביבות 04:30 בבוקר, אחרי שהניתוח לא מביא את מה שהוא היה אמור להביא". גם אולמרט לא ציפה לכך. "בהחלט חשבתי שאם לא אהיה המועמד של אריק להחליף אותו, אפרוש מהפוליטיקה. עמדתי מול המראה, עלו אדים שטשטשו אותה. זו הייתה סיטואציה סימבולית – כי לא ידעתי בדיוק מה קורה. פתאום הרגשתי מה זה להיות ראש מדינת העם היהודי. זה היה משהו מיוחד".

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי