איך הפך השלטון המקומי לביצת השחיתות של ישראל

הקו האדום של הרכבת התחתית בלונדון נמתח על פני 74 קילומטר. לכל אורכו הספסלים צבועים באותו הצבע, הגופן של השלטים אחיד, פנסי התאורה זהים. הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יעבור מסלול של 24 קילומטר דרך חמש רשויות עירוניות שונות: תל אביב, בת-ים, פתח תקווה, רמת-גן ובני ברק. לאורכו יהיו, לפיכך, חמישה סוגי פנסים; חמישה אורכי ספסלים; חמישה סוגים של פקחים שיחלקו דו"חות של חמש עיריות שונות למי שיעז לנסוע בתוואי הרכבת.

מילא אם העיריות בישראל היו סיפור הצלחה מזהיר; יש היגיון בשלטון מקומי חזק ומפוצל, כדי שישראלים ייהנו לא רק מתחרות בסלולר אלא גם בשירותים העירוניים. אבל כידוע לכל, השלטון המקומי הוא החוליה החלשה של ישראל. כשמאות אלפים נמלטו במלחמת לבנון השנייה מטילי חיזבאללה ומשירותים עירוניים משותקים הסתבר אילו השלכות יכולות להיות לכך על הביטחון הלאומי של המדינה.

פרשות השחיתות המסועפות בנתניה, צפת, רמת-גן והשבוע בכפר-סבא רק ממחישות את הבעיה. אמנם לא העכבר גנב, אלא החור, אבל בדיוק בגלל זה נשאלת השאלה למה יש צורך בעירייה בכל חור. ישראל היא מדינה קטנה עם קרוב ל-300 רשויות. ריבוי המשרות יוצר בירוקרטיה, והבירוקרטיה, כידוע, היא האם הפונדקאית של השחיתות.

ראש עיר בישראל הוא איש חלש מאוד כלפי חוץ וחזק מאוד כלפי פנים. כלפי חוץ הוא נסמך באופן קבוע על שולחנה של הממשלה. למעשה, ראש עיריית תל-אביב הוא היחיד שלא נזקק לרחמי השלטון המרכזי בישראל כדי לשרוד, ולכן גם אין פלא שהוא מרשה לעצמו להתבטא כלפי השלטון כפי שעמיתיו בירושלים, חיפה או באר-שבע לא יעזו. אבל כלפי פנים הוא לא ראש עיר אלא מלך: ברצותו ירים מגדלים של שלושים קומות, ברצותו יקפיא תכניות בינוי. שלטונו מבטיח את המשך שלטונו לשנים רבות, ותחתיו מתרבים הסיאוב וההשחתה.

האחרון שניסה לייבש את הביצה היה שר האוצר בנימין נתניהו. בצעד אמיץ לב, כמעט התאבדותי, הוא ניסה לאחד עשרות רשויות ולבטל מאות משרות של סגני ראשי ערים. בליכוד פרצה מלחמת עולם, ונתניהו קיצץ את התכנית לאיחוד של עשר רשויות. שש מתוכן כבר התגרשו מאז שוב, חלקן בהסכמת ראש הממשלה נתניהו. הטירוף מגיע לשיאו בימים אלה, כשבת-ים המרוששת והגרעונית מסרבת להתאחד עם אחותה העשירה תל-אביב, לא בגלל התושבים שירוויחו מכך בגדול אלא כי כמה עסקנים יפסידו את משרתם.

לפני עשור קמו בוקר אחד אזרחי דנמרק, מדינה קטנה מישראל, וגילו ש-270 הרשויות שלהן אוחדו ל-98 בלבד. תקציב המדינה הרוויח; הרוויחו גם התושבים. בישראל מעדיפים בינתיים להקים חדשות, שלא תחסר פרנסה לחוקרי 433.

(פורסם ב"מקור ראשון")

שתף:
Share

תגובות

ציוצים אחרונים בטוויטר
עקבו אחריי